Thursday 22 April 2010

Ons tuintje

stelt nog niet veel voor, maar in het diepst van Hannes zijn gedachten kan hij er de hele familie mee bevoorraden...
Vorig weekend hebben we nog eens met z'n allen wat kruiwagens grond versleept van die twee hoge bergen naar waar onze moestuin moet komen. Hannes zet er dan aardappelen, aardperen, radijsjes, look en sjalotjes in. De rabarber begint ook al boven het gras uit te komen en onze wondermooie kruidentuin heeft veel in petto. En plezant dat dat is! Dingen met je handen in de grond stoppen en vol verwachting, hoop en emoties uitkijken naar het oogsten. (klink ik nu als Tine in Seizoenen?) De kinderen genieten d'r ook van, alledrie op hun eigen manier (zie foto's). Erinn helpt papa graag met de aarde in de kruiwagen te scheppen, Jente helpt papa graag met het patatten planten, Lisa helpt papa graag door zo vlug als ze kan, als hij even niet kijkt, naar het midden van de pas gladgestreken moestuin te kruipen en daar met de nog te planten patatjes te spelen.
De kriekenboom heeft mooie bloesems en alle bessenstruikjes lijken ons al te verleiden. Als ik denk aan die grote aalbessenstruiken in Boekhoute bij ons thuis vroeger, begin ik al te watertanden...
En al die lekkere receptjes die in onze kast liggen te wachten: aalbessenschuimtaart, stekelbesconfituurtaart, frambozenlikeur, ...
Vorig weekend hebben we ook nog eens iets met brandnetel geprobeerd: ik had al eens soep gemaakt (en tot mijn grote verwondering smaakte die identiek als wat ik me meen te herinneren van mijn moeder! ikke content!) maar nu wou ik iets anders, en na wat zoeken op het net vond ik een leuk receptje voor brandnetelsoufflé. 't Was meer puree-achtig, maar de kindjes (en zeker Lisa) vonden het zeer geslaagd. Ze hadden natuurlijk meegeholpen met het plukken, dat scheelt!

Zo zie je maar, alles is hier zo nieuw en fris en jong en vol nieuwigheden. En we zijn niet van plan om ons goed humeur te laten bederven door hen die vinden dat we een trakteurke moeten kopen om ons gazonneke te kunnen beginnen afrijden, of door die verdoemde muizen die er al met onze aardperen vandoor zijn!

April 2010

7 comments:

Anto said...

Aardperen begot, laat dat nu net die ene groente zijn die ik nooit zou planten. Maar kom, jullie hebben tenminste de plaats om je groententuin te botvieren. Ik ben beperkt tot potjes met kruiden, behalve de rucola dan. De Giga-struik van vorig jaar heeft zich duchtig uitgezaaid (tis een brassicaceae voor iets) en ik zit met een googleplex aan plantjes. Ik zou je er met de post toesturen moest ik kunnen, maar ik vrees dat ik gedoemd ben er de hele zomer pesto van te draaien :P

dries en tine said...

awoe!
lang leve aardpeer!

Unknown said...

Ik vind dat Erinn hele mooie foto's kan trekken!

maarten verhelst said...

ik vind aardpeer toch ook wel redelijk walgelijk, hoor. zum kotsen!

maai by naait said...

aardpeer ! lekker maar eenmaal in je hof krijg je er hem niet meer uit ! :)

Unknown said...

Hola amigos,
Reciban un fuerte abrazo, nuestro cariño y recuerdos desde la distancia...Colombia.
Nos llenamos de alegría al ver las fotos, de ver como crece la familia, y como estan de hermosos, sanos y fuertes nuestros sobrinos.
Nuestros mejores deseos, y a ver cuando nos reencontramos...
Los quieremos y extrañamos.
JuanFe y Lizeth.

Unknown said...

Hola amigos,
Reciban un fuerte abrazo, nuestro cariño y recuerdos desde la distancia...Colombia.
Nos llenamos de alegría al ver las fotos, de ver como crece la familia, y como estan de hermosos, sanos y fuertes nuestros sobrinos.
Nuestros mejores deseos, y a ver cuando nos reencontramos...
Los quieremos y extrañamos.
JuanFe y Lizeth.